PROMOXBUZZ FX

Promoxbuzz Natural To Street

Promoxbuzz Natural To Street

Wednesday, June 29, 2016

Teknik Pembinaan Jalan Raya




Teknik Pembinaan Jalan Raya
Sebelum sesuatu jalan dibina, terdapat beberapa faktor yang perlu di beri pertimbangan untuk meastikan lokasi jalan yang dipilih adalah sesuai dan terbaik. Di antara faktor-faktor tersebut ialah: 

Keadaan Topografi
Bentuk muka bumi sesuatu kawasan akan mempengaruhi kapasiti sesebatang jalan, kesesuaian tujuan pembinaan jalan dan kos yang akan terlibat. Bentuk muka bumi yang berbukit akan melibatkan kerja tanah yang banyak seterusnya meningkatkan kos pembinaan disamping menghasilkan jalan yang berkapasiti rendah disebabkan laju rekabentuk yang rendah. Jalan melalui kawasan berbukit mungkin sesuai untuk tujuan peranginan dan bersiar-siar tetapi tidak sebagai jalan utama.

Ciri-ciri tanah
Ciri tanah berkait rapat dengan kos kerja tanahyang terlibat seterusnya kos pembinaan jalan tersebut. Biasanya tanah yang kurang sesuai biasanya perlu diganti atau dirawat sebelum kerja pembinaan di teruskan.

 Alam sekitar
Pembinaan jalan akan memberi kesan terhadap persekitarannya, oleh itu jalan mestilah dianggap sebagai sebahagian daripada persekitaran tempatan. Kajian kesan alam sekitar perlu dijalankan untuk memastikan projek yang dijalankan tidak akan memberi kesan negatif terhadap persekitaran seperti habitat hidupan liar, tumbuhan dan komuniti manusia.

Ekonomi/ Sosioekonomi
Kewangan merupakan faktor yang perlu dipertimbangkan dengan wajar. Sebelum projek dilaksanakan, kajian ekonomi perlu di jalankan untuk menentukan kos-benefit yang kaan terlibat. Biasanya jalan asas menghubungkan dua tempat dibina menggunakan peruntukan kewangan kerajaan manakala jalan alternative sekarang ini banyak dibina dibawah projek penswastaan.

 Politik
Jarang menimbulkan masalah besar kecuali projek tersebut melibatkan beberapa Negara yang berlainan yang mana persetujuan dari Negara yang terlibat perlu diperoleh sebelum ianya dapat dilaksanakan.

Proses pembinaan jalan melibatkan pelbagai tahap iaitu :
1.      Kerja ukur dan penjajaran
2.      Pembersihan tapak
3.      Kerja tanah
4.      Kerja perparitan
5.      Kerja jambatan
6.      Kerja turapan
7.      Kerja kemasan

Kerja Ukur dan Penjajaran
Kerja ukur dan penjajaran jalan biasanya melibatkan kerja pengukuran dan pengiraan sudut mendatar dan pugak, jarak mendatar dan ketinggian.Data yang diperolehi kemudiannya digunakan untuk menghasilkan peta asas, peta kontur, keratin rentas dan sebarang lukisan yang diperlukan.Teknik kerja ukur telah banyak berubah sengan adanya peralatan terkini dan perisian computer. Terdapat empat tahap utama dalam kerja ukur dan penjajaran iaitu :

  1. Ukur peninjauan bagi kawasan cadangan- membuat tinjauan awal kawasan yang dicadangkan dan mengumpul data berkaitan dengan bentuk muka bumi di mana jalan akan dibina supaya anggaran kos bagi sesuatu penjajaran dapat dibuat.
  2. Ukur tinjauan bagi alternatif- setelah laluan alternatif ditentukan daripada tahap 1. Tinjauan lebih terperinci dan lebih dekat dilakukan terhadap laluan-laluan yang telah dikenalpasti untuk menentukan laluan terbaik.
  3. Ukur permulaan bagi laqluan terbaik- selepas laluan terbaik di tentukan dari peta, ukur permulaan secara terperinci dilakukan. Biasanya ini dilakukan dengan kaedah ukur di tanah. Data yang diperolehi dimasukkan ke dalam computer dan dengan bantuan perisian tertentu, rekabetuk geometri, pelan, keratin rentas dan memanjang, dan lukisan terperinci dapat dihasilkan.
  4. Kerja ukur penandaan tapak- berdasarkan lukisan yang dihasilkan kerja ukur di tapak dijalankan untuk menentukan hak jalan. Kerja ukur aras, pejajaran, penandaan garis tengah jalan, dan titik penting.

Pembersihan Tapak
Pembersihan tapak merupakan langkah pertama sebelum kerja pembinaan lain dijalankan. Tapak jalan mungkin berada di kawasan luar Bandar atau Bandar. Pembersihan tapak di kawasan luar Bandar melibatkan tiga proses iaitu:
1.      Pembersihan permukaan ( clearing ) – pembuangan segala objek yang terdapat di atas permukaan bumi seperti penebangan pokok, pemotongan ranting dan segala struktur kecuali dinyatakan.
2.      Pengorekkan ( grubbing ) – pembuangan segala rumput –rampai, akar, tunggul dan apa juga struktur di bawah tanah ppada kedalaman sekurang-kurangnya 500mm di bawah aras bumi.
3.      Pengikisan tanah atas ( stripping of topsoil ) – pengikisan tanah atas asal ke kedalaman sekurang-kurangnya 100 mm di bawah aras bumi, melonggokan untuk digunakan atau membuang.
Kerja pembersihan, pengorekan dan pengikisan perlu di jalankan di semua bahagian laluan jalan dan tambakan.Bahan yan boleh dibakar dikumpulkan di rezab jalan dan dibakar.Jika tidak semua bahan buangan mestilah dibuang di tempat pembuangan bahan pepejal yang di benarkan.

Kerja pembersihan di kawasan Bandar pula biasanya mengambil masa yang panjang dan melibatkan kos yang tinggi. Pemindahan dan penempatan semula kemudahan dan struktur di atas dan di bawah tanah perlu dilakukan. Butiran seperti lokasi paip air, talian elektrik, telifon, gas dan lain-lain perlu di  ketahui bagi mengelakkan gangguan dan untuk kerja penempatan semula. 

Setelah kerja pembersihan selesai, ukur keratin rentas di buat dan tanda potongan dan tambakan di pasang.Satu lagi aspek yang perlu diberi perhatian adalah ganguan terhadap aliran lalu lintas dan hendaklah diminimumkan dengan menyediakan lencongan atau laluan lain yang setaraf.Tanda isyarat dan arahan mestilah dipasang untuk memastikan keselamatan pengguna jalan raya.

Share this:

Post a Comment

 
Copyright © 2014 ProMoxBuzz. Designed by OddThemes