PROMOXBUZZ FX

Promoxbuzz Natural To Street

Promoxbuzz Natural To Street

Monday, October 17, 2016

Travelling To Gua Niah

GUA NIAH DESTINASI PELANCONGAN


Pasti ada pernah dengar pusat perlancongan "GUA NIAH" yang terkenal dengan batu kapur (Limestone). Sungguh menarik dan mengagumkan. Kalau tengok dalam buku sejarah memang tak puas! apatah lagi kalau korang tengok dalam TV, lagilah tak puas. Mesti teringin nak tengok dan masuk sendiri ke dalam gua niah nie. 

Ternyata memang "Awesome" sehingga tak sangka begini rupa gua niah. Nice beb!!! Rugi kalau tak pergi. 

Kalau korang nak tahu, perjalanan agak jauh sehingga 1 jam untuk sampai destinasi pertama gua niah nie. Ya mesti nak tahu kan berapa yuran masuk. Ewh, tak mahal pon, hanya 10RM jer. 

Persiapan kene ade k, Jangan jadi macam saya, Semua tak bawa. kasut pon koyak. Tak pe!!! Sebelum korang planning nak pergi ke sana kenalah buat persiapan, perjalanan jauh tu beb!

Persiapan: 
1. Torchlight kene ade setiap orang, masuk nanti gelap tau. Kalau tak bawak, boleh sewa - 1 nos - 5RM jer. 
2. Stamina - ini gak penting kerna naik turun tangga. Inilah memenatkan sehingga terduduk sementara. 

Selepas korang sampai, korang kene beli tiket dulu sebelum menyeberangi sungai. Ade bot tau. jangan cakap tak de. menyeberang tu tambang tak lah mahal dalam 1RM satu arah. 

Sebelum nak pergi tu, ambik gamabr kenangan dulu kan. 

Lepas seberang sungai, bersiap sedialah korang untuk perjalanan agak jauh kalau ambil masa kalau laju 30 minit paling lambat 1 jam. Jangan risau ade orang buat jualan sebelum memasuki Gua Niah. Rehat dulu sebelum korang masuk. 

Cabaran baru jer bermula, perjalanan menuju ke Gua Niah, Kite orang sampai pukol 7. Barulah segar nak jalan-jalan. Naik bukit turun bukit. Hehe... Jangan risau korang akan rasa kesegaran bernafas kat sana. 

Ini lah permulaan korang nak masuk nanti, nampak tangga tu, huh.. baru sikit. Nanti ada banyak lagi di dalam. hehehe.. 

Seterusnya, nie permulaan korang nampak. relax belum masuk Gua lagi nie. baru destinasi pertama. 
Cantik kan!!!

Inilah destinasi kita "GUA NIAH"

Rumah nie dok terbayang masa belajar dulu dalam buku sejarah. Sekarang dah boleh tengok depan mata. 

Tengok tangga tu, lepas nie korang naiklah, Kalau dah sampai sana, habiskan perjalanan sampai hujung. Hehe. baru puas!!!

Awesome kan. "Gua Niah"

Lepas jer habis perjalanan dalam gua niah kita teruskan perjalanan ke Painted Cave 2.


Nie lah destinasi terakhir "Painted Cave 2"

Point terakhir "Painted Cave 2"

Lah, kan best ambik masa beberapa jam baru sampai ke point terakhir, Nak balik tulah masa dah malas2. Hahahaha... Stamina kenelah kuat k.. Kalau x de pon, Slow2, jangan nanti sakit kaki. 

Kungjungilah GUA NIAH k. jangan korang lepas peluang. Nanti2 pergilah MULU, baru dapat tengok kelawar keluar dari GUA. 

Share this:

Post a Comment

 
Copyright © 2014 ProMoxBuzz. Designed by OddThemes