PROMOXBUZZ FX

Promoxbuzz Natural To Street

Promoxbuzz Natural To Street

Wednesday, December 23, 2015

Perdagangan

Masa kini kita telah lihat pertumbuhan ekonomi yang meransangkan dan juga memberi impak terhadap kehidupan seharian kita. Malah, ia telah memberi impak kepada gaji bulan kita kerana taraf hidup yang semakin tinggi dan kemahuan setiap sesuatu yang diinginkan. 

Humm, kalau kita tengok dari segi gaji bersih bulanan kita, rasanye cukup tak? Hehe, tau jer kan mesti tak cukup, sama lah kite nie, makin besar pedapatan bulanan, makin lah banyak yang kite nak beli, sampai duit tu tak tau mane pergi.

Ye lah, kalau nak harapkan pedapatan tetap bulanan kite memang tak kan naik taraf hidup kite, mungkin orang cakap cukup-cukup makan, tetapi sebaliknya, memang tak cukup. Tak ape, saya akan kongsikan bagaimana tuan-tuan ingin tambah pendapatan secara pasif, bukan MLM, dan bukan skim cepat kaya, In Shaa Allah. Nie salah satu laman sesawang yang boleh dipercayai iaitu HKtrade.Asia, ataupon Forex (XM dan sebagainya).

Sebelum memulakan perdagangan, korang mesti terfikir akan apa perdagangan yang korang nak buat dan yang paling penting adalah modal atau lebih dikenali sebagai pelaburan. Ya semestinya, pelaburan kita hendaklah dirancang dengan teliti dahulu, bukan main terjah jer nak buka sesuatu perdagangan. Perdagang dan pelaburan memang berkait rapat, tak boleh dipisahkan kedua-dua tu. Ade banyak situasi orang nak mula pernigaan tetapi tak tau berapa pelaburan die nak keluarkan, situasi lain pula, ade modal mencukupi tetapi perniagaan ape yang die nak majukan. Ini adalah inflikasi yang berlenggu pemikiran seseorang.

Sebenarnya, dalam kehidupan seharian kita ini mempunyai cukup banyak peluang perdagangan mahupun perniagaan di depan mata kita, cuma, kita hendak atau tidak jer lagi. Kata orang "Nak Berdagang, tetapi tak de Action/Tindakan". Tak pe, kemungkinan orang ade alasan terdendiri, bukan nak terjah jer kan!

1) Planning/Perancangan

Photo : Perancangan anda bagaimana 
Sebelum anda membuka sesuatu perdagangan, perancangan terperinci kenelah ade dari sudut besar masalah yang akan dihadapi sehingga ke masalah yang paling kecil. Perancangan ini akan membuat kita tahu hala tuju perniagaan kita,dengan perancangan dari segi perlaburan, barangan yang diniaga dan sebagainya akan membuat anda bertahan dalam jangka masa yang lama. Banyak kes dah, bukan sahaja gulung tikar, sehingga rambut gugur sepenuhnya pon ade. Ahahah. Peracangan bukan sahaja dari segi kewangan, jenis perniagaan, tetapi haruslah tahu bahawa kawasan perniagaan korang yang hendak dibukak tu adakah sesuai atau tidak "Stategik". Seharusnya anda sendiri yang tahu. Selain daripada itu, korang kene survey dulu permintaan di tempat korang nak buka pernigaan tu dari sudut kemahuan atau penggunaan setempat. Ye, keseluruhan peracangan kenelah ade.

2) Pemasaran


Kini anda dah merancangan dari permulaan, sekarang anda ingin memilih adalah perniagaan anda dalam barangan atau perkhidmatan. Kedua-dua ini hendaklah jelas untuk anda menjadi seorang usahawan yang berjaya dalam perniagaan barangan atau perkhidmatan. Kepuasan seseorang untuk menilai mutu kerja hendaklah tetap dalam perancangan anda. Selain itu, Ape sasaran anda seperti yang diterangkan dalam ruang perancangan. Itu adalah tertakluk kepada korang nak pilih bagaimana. Jadi dalam perancangan pemasaran anda hendaklah memasukan perkara-perkara yang utama dan juga pemilihan. Pemasaran korang hendaklah termasuk Saiz pemasaran, pesaing-pesaing utama(sekeliling korang), kekuatan dan kelemahan pesaing, Syer pasaran, Ramalan pasaran dan juga Bagaimana kaedah pemasaran korang. Mungkin  kaedah pemasaran anda :

  • Edaran Risalah
  • Melalui Online (Facebook, blog, Lelong, Mudah, dan sebagainya) 
  • Promosi barangan 
  • Mutu dan Kualiti barangan 
  • Harga barangan




Share this:

Post a Comment

 
Copyright © 2014 ProMoxBuzz. Designed by OddThemes