PROMOXBUZZ FX

Promoxbuzz Natural To Street

Promoxbuzz Natural To Street

Tuesday, December 22, 2015

Khasiat Avocado

10 kebaikan avocado untuk diri anda.

Avocado adalah sejenis buah-buahan yang mengandungi mepelbagaian khaisat dan kebaikan. Avocado adalah jenis buah-buahan yang agaik unik berbanding dengan buah-buahan yang lain. Seperti yang kita ketahui, buah-buahan kebabyakan mengandungi karbohidrat, manakala avocado mempunyai kadungan lemak yang tinggi dan sihat. Banyak kajian yang telah dilakukan terhadap avocado ini ke atas kesihatan kita.

Kebaikan avocado untuk dimakan:

1. Khasiat yang tinggi

Apa yng kita tahu adalah "Avocado" tetapi tidak tahu apakah ia mempunyai khasiat yang tinggi atau tidak. Avocado nuga dipanggil sebagai Persea Americana.

Buah Avocado ini mempunyai nilai nutrien yang tinggi dan sering digunakan di dalam pelbagai hidangan bagi menambahkan rasa yang baik dan tekstur yang tinggi. Sehubungan itu, mempunyai bahan utama dalam guacamole.

Masa kini, buah advocado telah menjadi makanan popular di kalangan  individu yang mementingkan kesihatan. Selain itu, terdapat pelbagai jenis avocado, bentuk dan warna yang berbeza antaranya. Ada yang dari Brazil mahupun Philipina. Jenis yang paling popular dalam kalangan avocado adalah avocado Hass. 

Baiklah, Avocado kelihatan seperti gamabr di bawah: 


Ia sering dipanggil "Alligator Pear," yang sangat deskriptif kerana ia cenderung dalam pembetukan seperti pear dan mempunyai hijau, kulit beralun yang menyerupai seperti buaya. Isi dalaman avocado ialah berwarna kuning-hijau, tetapi kulit dan biji dibuang. Avocado yang berkhasiat dan mengandungi pelbagai nutrien, termasuk 20 vitamin dan mineral yang berbeza.

Berikut adalah beberapa nutrien yang terkandung dalam Avocado:

  1. Vitamin K: 26% daripada RDA.
  2. Folat: 20% daripada RDA.
  3. Vitamin C: 17% daripada RDA.
  4. Kalium: 14% daripada RDA.
  5. Vitamin B5: 14% daripada RDA.
  6. Vitamin B6: 13% daripada RDA.
  7. Vitamin E: 10% daripada RDA.

Tambahan pula, mempunyai sebahagian kecil jumplah Magnesium, Mangan, tembaga, besi, zink, Fosforus, Vitamin A, B1 (Thiamine), B2 (Riboflavin) dan B3 (Niacin). Ini akan mengandungi 160 kalori, 2 gram protein dan 15 gram lemak yang sihat. Walaupun ia mengandungi 9 gram karbohidrat, 7 daripada mereka adalah serat supaya hanya terdapat 2 "net" karbohidrat, dan ini merupakan satu rendah karbohidrat makanan tumbuhan friendly. Kelebihan yang lain pula, Avokado tidak mengandungi sebarang kolesterol atau sodium, dan rendah lemak tepu. 

2. Mengandungi Kalium seperti Pisang

Kalium adalah nutrien yang diperlukan dalam tubuh manusia tetapi sering kali tidak mencukupi. Kelebihan nutrien ini dapat membantu mengekalkan kecerunan elektrik dalam sel-sel badan dan menjalankan pelbagai fungsi penting dalam tubuh badan manusia. 

Avocado sebenarnya sangat tinggi kalium, sebagai contoh, dengan 100 gram (3.5 auns) yang disediakan, mengandungi 14% daripada RDA, berbanding 10% dalam pisang, yang merupakan makanan kalium yang tinggi.

Beberapa kajian menunjukkan bahawa pengambilan kalium yang tinggi dikaitkan dengan tekanan darah yang berkurangan, faktor risiko utama untuk serangan jantung, strok dan kegagalan buah pinggang.

3. Tinggi Monosaturated Fatty Acids

Sekali lagi, avokado adalah makanan lemak yang tinggi. Malah, 77% daripada kalori di dalamnya adalah daripada lemak, menjadikannya salah satu daripada makanan tumbuhan fattiest wujud.

Tetapi mereka tidak hanya mengandungi sebarang lemak, majoriti lemak dalam avocado adalah asid yang baik. Ini adalah asid lemak yang juga merupakan komponen utama dalam minyak zaitun dan dipercayai bertanggungjawab untuk beberapa kesan yang baik.

Lemak dalam alpukat juga agak tahan pengoksidaan haba yang disebabkan, membuat minyak alpukat pilihan yang sihat dan selamat untuk memasak.

4. Avocado sarat dengan Fiber

Fiber adalah satu lagi nutrien didapati di dalam Avocado dengan jumlah yang agak besar dalamnya. Fiber (serat) adalah bahan tumbuhan dicerna yang boleh menyumbang kepada penurunan berat badan, mengurangkan pancang gula darah dan boleh dikaitkan dengan risiko yang lebih rendah daripada pelbagai penyakit.Terdapat perbezaan sering dibuat antara (Fiber) serat larut dan tidak larut.

Serat larut ialah dapat memberi makan kepada bakteria usus yang baik di dalam usus seseorang, yang lebih penting adalah fungsi optimum badan kita bagi pencernaan tersebut. Dalam 100 gram (3.5 auns) hidangan avocado mengandungi 7 gram serat, yang merupakan 27% daripada jumlah harian yang disyorkan. Kira-kira 25% daripada gentian yang larut, manakala 75% tidak larut (15).

5. Makan Avocado Boleh Menurunkan tahap kolesterol dan Triglyceride

Jantung dan Stetoskop. Penyakit jantung adalah punca utama kematian seluruh masyarakat di dunia. Diketahui bahawa beberapa penanda darah dikaitkan dengan peningkatan risiko. Ia termasuklah kolesterol, trigliserida, tekanan darah dan sebagainya..

Kesan daripada avocado telah memberi beberapa faktor-faktor risiko yang telah dikaji. Kajian ini telah merungkai dan menunjukkan bahawa avocado boleh:

  • Mengurangkan jumlah paras kolesterol dengan ketara.
  • Mengurangkan trigliserida darah sehingga 20%.
  • Kolesterol LDL yang lebih rendah sehingga 22%.
  • Meningkatkan HDL ("baik") kolesterol sehingga 11%.
6. Avokado Cenderung untuk menjadi seseorang lebih sihat

Satu kajian telah memberi impak besar dari segi tabiat dan kesihatan pemakanan orang yang makan avocado. Sebelumnya, mereka membuat analisis data daripada 17,567 peserta dalam kajian NHANES di Amerika Syarikat. Daripada ujikaji ini mdapati bahawa seseorang yang mengamalkan pemakanan avocada didapati lebih sihat berbanding masyarakat yang tidak mengamalkan pemakanan avocado.

Orang yang makan avokado secara kerap juga mempunyai berat yang kurang, BMI yang lebih rendah dan yang kurang lemak pada bahagian perut. Mereka juga mempunyai HDL lebih ("baik") kolesterol. Oleh itu, dapat dirumuskan bahawa seseorang yang mengamalkan pemakanan avocado sekaligus mengambil nutrien yang lebih tinggi dan dapat menghindari diri daripada sindrom metabolik. 

7. Lemak yang terkandung dalam avocado Boleh Membantu menyerap nutrien daripada makanan lain. 

Ia juga berupaya untuk menyerap nutrien daripada makanan yang lain dan memindahkan ia ke satu saluran penghadaman di dalam sistem badan kita. Sesetengah nutrien adalah "lemak larut,", Ini termasuk vitamin A, D, E dan K, bersama-sama dengan antioksidan seperti karotenoid.

Satu kajian menunjukkan bahawa penambah  avocado atau minyak avocado sama ada pada salad atau salsa boleh meningkatkan penyerapan antioksidan sebanyak 2.6 hingga 15 kali ganda. Jadi, bukan sahaja avocado berkhasiat, malah ia secara mendadak meningkatkan nilai nutrien makanan tumbuhan lain yang anda makan.

Ini adalah satu sebab yang sangat baik untuk sentiasa termasuk sumber lemak yang sihat apabila anda makan sayur-sayuran. Tanpa makanan tersebut, banyak nutrien tumbuhan yang bermanfaat akan sia-sia.

8. Boleh Melindungi Mata

Apa yang dimaksudkan boleh melindungkan mata? Ini adalah avocado mempunyai antioksidan yang tinggi bukan sahaja meningkatkan penyerapan antioksidan dariapada makanan lain. Ia termasuk nutrien yang dipanggil sebagai Lutein dan Zeaxanthin, yang sangat penting untuk kesihatan mata.

Dalam kajian, telah menunjukkan bahawa nutrien ini dapat mengurangkan risiko dengan drastik bagi orang dewasa. Oleh itu, makan avocado harus dimanfaatkan bagi kesihatan mata dalam jangka masa panjang.

9. Pencegah Kanser

Terdapat bukti terhad terhadap avocado ini, yang boleh memberi manfaat dalam mencegah kanser. Satu kajian menunjukkan bahawa ia boleh membantu mengurangkan kesan sampingan kemoterapi dalam limfosit manusia. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa kajian ini dilakukan dalam sel-sel terpencil dan tidak juga membuktikan tentang apa yang berlaku dalam hidup dalam penafasan manusia.

10. Mengurangkan Berat Badan

Terdapat beberapa bukti bahawa avocado adalah makanan yang boleh menurunkan berat badan. Dalam satu kajian, beberapa orang telah di agih kepada kumpulan. Satu kumpulan telah diarahkan untuk makan hidangan yang mengandungi avocado dan kumpalan seterusnya tanpa hidangan avocado. Kemudian mereka disoal dengan beberapa soalan yang berkaitan dengan rasa lapar dan kenyang.

Orang-orang yang dihidang dengan avocado merasai 23% lebih berpuas hati. Jika ini berlaku dalam jangka masa panjang, kemudian termasuk avocado dalam diet anda boleh membantu anda secara semula jadi megurangkan makanan yang mengadungi kelorin yang tinggi

Avokado juga tinggi dengan serat, dan sangat rendah dalam karbohidrat, dua sifat-sifat yang juga perlu untuk membantu penurunan berat badan, sekurang-kurangnya dalam konteks, diet yang sihat berasaskan makanan sebenar.



Share this:

1 comment :

  1. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

    ReplyDelete

 
Copyright © 2014 ProMoxBuzz. Designed by OddThemes