PROMOXBUZZ FX

Promoxbuzz Natural To Street

Promoxbuzz Natural To Street

Tuesday, May 8, 2018

Taman Negara Bako, Sarawak

Salam Sejahtera, 

Kali ini aku nak cerita tentang Perjalanan Ke Taman Negara Bako (Trip To Bako National Park) pada tahun ini. Tak sempat nak pergi trip ke luar negara atas urusan kerja melambak dekat pejabat. In sha Allah, dalam masa terdekat nak jugak pergi ke Ranjani, Indonesia. Dengar-dengar sana lagi syok untuk treakking. Tak pe, kalau ade rezeki aku pergi lah dengan member-member aku. Cukuplah dalam Malaysia jer. Itu pun tak habis nak naik gunung kat Malaysia nie, ade hati pulak aku nak naik gunung kat luar negara. Tak salah nak pergi tapi stamina kena kuat. Sebab ade jugak kita naik tu ambil masa 1 hari untuk sampai ke puncak. 

Aku cerita pasal trip aku kat Taman Negara Bako, Tak jauh pon dari Bandar Kuching. Ambil masa 1 jam jer. Kalau laju lagi cepat sampai. Jangan Takut, Ambil Masa setengah hari jer dah boleh balik ke rumah balik. 

Aku berangkat dari rumah jam 7 pagi dan sampai ke pangkalan/jeti aku naik speed bot lah. Speed bot tu murah jer dalam RM40 seorang. Jangan ingat RM90/sorang. Hanya RM40/sorang jer. Nak cakap tempat park kereta, memang banyak lah kawan-kawan. Korang Park jer dekat sana. Mesti korang tak tahu mana tempat jeti tu.. Nie aku bagi peta dengan korang. 

Taman Negara Bako

Jeti Bot dan Park kereta Bako

Aku bagi peta kalau korang tak tahu lagi, Kalau korang sesat panggil jer pak GPS untuk tunjuk jalan ke Jeti bot Bako tu. Kalau sesat juga aku tak tau lah nak cakap apa. A..lah Jangan korang risau tak sesat punye kalau dah ade GPS. Tak de GPS, Boleh pakai telefon pintar korang. 

Perjalanan dari Jeti bot ke Taman Negara Bako Jeti makan masa dalam 30 minit kawan-kawan. Dalam masa perjalanan tu, korang boleh enjoy dengan pemandangan yang korang lalui. Jangan tak ambil gambar dan video, nanti rugi tau. Aku nak share sikit gamabr ape yang aku ambik.. 

Nie gambar perjalan kite orang baru berangkat dari Jeti Bako 

Keindahan di Pagi Hari






Peta Taman Negara Bako



Jeti Lame nie, Nielah tempat pemandangan di Jeti Taman Negara Bako

Seterusnya Kita Orang dalam  perjalanan Nak pergi Teluk Pandan

Perjalanan tidak lah makan masa dalam 7 jam, Jangan korang takut. Hanya ambil masa 2 atau 3 jam jer untuk 2.7km. Kalau korang jenis cepat jalan. So, cepat jugak sampai ke teluk pandan. Aku share  gambar kite orang masa perjalanan menuju ke distinasi sambil melihat/memerhati alam semulajadi (Flora dan Fauna). 

 







Inilah tempat yang kite orang tempuh 

Kite orang sampai dah  di Teluk Pandan (Pandangan Atas)

Cantik dan tenang

Pantai Teluk Pandan








Banyak kan, Semua batu2, tapi menarik dan cantik. Rugi tak pergi, Kalau ade peluang lagi nanti aku pergi lagi. 

Perjalanan Balik kite orang (Sempat ambil gambar lagi)

Korang jangan risau, kos keseluruhan tak lah sampai RM100. 

Kos pendaftaran : RM10/org (untuk masuk)
Kos Bot              : RM 40/org (Nie kos ulang alik) 
Kalau korang nak orang bot tu ambil korang di Teluk Pandan kene ade additional pembayara : RM 10/org 

Lah Total semua: RM 60/org jer. Tak lah sampai RM 70. 

Nak Share sikit video untuk tatapan korang, Manelah tahu korang akan pergi melancong Taman Negara Bako nie kan. 




Share this:

Post a Comment

 
Copyright © 2014 ProMoxBuzz. Designed by OddThemes