PROMOXBUZZ FX

Promoxbuzz Natural To Street

Promoxbuzz Natural To Street

Sunday, December 20, 2015

Sistem Kewangan (fresh graduate)

Sistem kewangan hendaklah diurus dengan telilti, berasaskan keperluan dan masa depan anda. Ye, nak cerita sikit, mengapa saya memerlukan sistem kewangan dari sekarang bukan lepas kawen or dah ada anak baru nak ade buat sistem kewangan. Bukan masuk nya dah terlambat, boleh, tapi lambat sikit dari orang lain yang dah kukuh ekonominya, mungkin, memanh pasti akan kukuh berbanding dengan seseorang yang baru jer berbuat demikian. Perancangan and pertimbangan dari seri keseluruhan hendaklah dikaji semua.


Bagi keseluran, sapat dilihat, bujang or dah kawen nie banyak yang belim membuat persediaan dengan perancangan kewanga, kenape, hutang sini dan sana. Akhirannya, diri sendiri yang sakirt, bukan dalam masa yang singkat, tetapi long term. Hehehe itu memang realiti kawan. Berfikirlah dengan keseluruhan, bukan setakat nir kite senang, macam makan kacang jugak. Kalau koranh buka kulitnya, ade yang susah dan ade gang senang nak buka. Yelah, ade yang ikur hati nak beli tu, beli nie. Ok. Saye nie pon fresh graduate jugak. Baru dapat kerja, yetapi banyak nasihat daripada bapak n kawan2. Heheh, memang saye nie dengar jer, ambik yang boleh mengubah diri, jangan ambik yang tak boleh diguna untuk diri kita. Ok. 

Zaman sekolah memang lah, kite belanja, makan nie, tukar handfon yang latest, baru 7 bulan pakai dah tukar yang latest. Memang lah kite belum merasa lagi nak cari duit, pakai ayah ibu, biasalah, kalau yang buat pinjaman tu, biasiswa tu. Tu memang confirm tukar. Hahaha, nie pengalaman saye zaman sekolah dan universiti. Xde kaitan dengan korang, kemungkinan ade gak. Heheh. Xpe. Tips nie saye bagi untuk fresh graduate yang baru kerje yer.

1. Tabung tetap
Bagi saya tabung tetap adalah sistem penabungan yang terap bagi anda, berapa banyak ada mampu untuk 1 bulan selepas gaji anda. Tetapkan jumlah yang anda hendak tabung. Kalau x nak tabubg d rumah x pe gak, g lah ke bank buatlah deposit yang tetap sepertu anda membayar bulanan kereta(untuk sape2 ade kereta). Kalaulah korang menabung sebanyak rm300 sebulan. Dalam setahun, rm300x12 = rm3600, jika lebih dari tu. Dah berape? Lumayan kan. Ini adalah salah satu yang saya amalkan.

2. Perancangan vs Kemahuan
Saya akan membuat peracangan dengan menyekat kemahuan saye, ape guna kalau xde perancangan dan kemahuan diinginkan. Ade sebab, mengapa saya berbuat demikian. Korang boleh cuba, sekatkan kemahuan korang dan merancang 10 tahun akan datang untuk diri anda. Pasti hasilnya memuaskan. Pasti, yang anda inginkan confirm dapat tetapi dalam masa yang agak lambat. Dalam realiti kehidupan, saye pernag tengok seorang hamba nie, gaji lebih dari 4k, tetapi tidak cukup bahkan x boleh menabung, mengapa? Itu di sebabkan oleh kemahuan yang terlampau dan tidak menyekat kemahuan yang die nak. Perbandingan dengan seorang hamba yang saya kenali, die gaji 2k jer, dari die fresh graduate die simpan 5oo setiap bulan, kadang2 1k setiap bulan, itupon kalau ade bonus, tulah dpt 1k. Dalam tempoh 4 tahun sinpanan, die keluarkan dan tumbuh company sendiri dengan wang simpanan die, tulah sekarang alhamdulillah die telah berjaya dalam perdagangan beliau dan telah menjalankan perdagang die. Tak lah kerja bawah orang lain lagi. Jadi boss dah. Berbeza dgn gaji 4k yang dulu nasih di takuk yang lame. Heheh. Nie contoh ape yang saye tengok dan alami. Ok2..Perancangan itu lebih penting dari kemahuan hartabenda. Korang list out lah perancangan korang dalam jangka 5 tahun pon dah cukup, nak yang lebih 10 tahun pon boleh. Terpulang pada korang.

3. Pelaburan
Perlaburan boleh dimulakan dari zaman universiti lagi, kalau nak, duit PTPTN tu sumbangkan ke sana atau biasiswa. Kalau tak nak dulu, xpe, kite buat masa baru kerja, yer, saye tau, bulan pertama, semestinya korang banyak nak beli barang kan, atas kemahuan kan. Ape aalahnya korang buat satu pelaburan samaada di ASB atau mana-mana bank atau di Bursa Saham. Nak buat loan pon boleh, nak menabung tiap bulan di saham pon boleh ( nie yang saye lebih recommand). Saya memang ade masuk Saham, di Hktrade.asia. itu pon ok gak. Itu adalah usaha korang nak buat simpanan. Jangan lepas simpan 3 or 10 bulan or 1 tahun lebih terus ambik. Ingat pelaburan untuk masa panjang. Jangan just untuk 1 tahun lebih jer.

4. Simpanan kecemasan
Simpanan kecemasan selalunya saye pakai duit siling. Ade lebih sikit siling dalam beg duit atau kocek, terus letak salam tabung kecemasan. Tabung kecemasan  nie saye gunelah tabung x tak boleh buka. Confirm duit tabungan or simpanan seperti di atas tak kacau. Betul tak, kecuali duit kecemasan tak mencukupi ( bolehlah maafkan) dengan satu syarat, korang kene ganti baliklah setelah dapat gaji bulan seterusnya.

5. Kaji semula pengunaan kad kredit dan Hapus hutang
Ok, kebanyakan kite baru graduate dan dah kerje 5 bulan or 3 bulan dah pandai2 buat kaf kredit kan, tapi, cde salah pon nak buat kad kredit, kene ingat, disipline diri anda dengan pembelanjaan korang. Kalau pakai dalam kecemasan pon tak pe. Akan tetapi sape2 dah pakai tu, tolobglah buat pembayaran hutang. Takut kene declare bankrupsi, ye, korang mesti dah dengar banyak orang muda dah di declare bankrupsi tau kerna tak kawal pembelanjaan. Hehe. Ok2. Langsaikan hutang dulu dan dedikasi penggunaan jad kredit, tak pakai lagi bagus. 

Share this:

Post a Comment

 
Copyright © 2014 ProMoxBuzz. Designed by OddThemes